Industrieel werelderfgoed Zeche Zollverein in Essen

“Als je van deze industriële stijl houdt dan moet je morgen zeker naar Zollverein in Essen gaan”. Nadat ik mij een avond lang had vergaapt bij Landschaftspark in Duisburg reed ik dus de volgende ochtend zo’n twintig minuten verder naar Essen. De voormalige steenkoolfabriek is hier bestempeld tot UNESCO Werelderfgoed. En zo Hollands als we zijn: je kunt het terrein gratis betreden en daarnaast de verschillende musea op het megaterrein bezoeken.

Unesco Werelderfgoed in het Ruhrgebied Zeche Zollverein in Essen

Winning van het zwarte goud

Waar het Landschaftspark in Duisburg een voormalige hoogoven is voor de productie van ijzererts, lag Zeche Zollverein nog een stapje eerder in dit proces. In de Zollverein draaide het om de steenkolenwinning. De ‘Kokerei’ van dit industriecomplex was tijdens de hoogtijdagen dan ook de grootste van Europa.

Zeche Zollverein Essen Unesco HeritageP9101964

Enige UNESCO Werelderfgoed in het Ruhrgebied

Sinds 1986 is Zollverein buiten bedrijf maar werd ook toen het nog in productie was al geroemd om de architectuur. Er zijn duidelijke sporen van de Bauhausarchitectuur te zien. Geometrische lijnen, verroest staal en bakstenen gebouwen maken het tot een waar fotografieparadijs. Ook is er een monumentaal pad aangelegd die je langs alle gebouwen brengt zoals de zeverij, kolenbunkers, ovens, transportbanden, schoorstenen en de Kokerei.

Tot nu toe is Zollverein het enige UNESCO Werelderfgoed in het Duitse Ruhrgebied. Het complex heeft een nieuwe culturele bestemming gekregen. Toen Essen in 2010 het jaar van de culturele hoofdstad vierde was dit dan ook het decor.

Zeche Zollverein Essen Unesco HeritageP9101972

Zeche Zollverein Essen Unesco HeritageP9101962

Zeche Zollverein Essen Unesco HeritageP9102037

Hoogtepunt van Zeche Zollverein: De Kokerei

Omdat het zonnetje lekker scheen startte ik mijn bezoek met vooral lekker ronddwalen. Zo kwam ik onder andere op het monumentale pad en langs de verschillende gebouwen. Het hoogtepunt van het complex was voor mij de Kokerei. De voormalige wasstraat was zó fotogeniek. De weerspiegeling op het water, de kleuren, de lichtinval. WAUW!

Zeche Zollverein Essen Unesco HeritageP9101984

Zeche Zollverein Essen Unesco HeritageP9102003

Eten in de Biergarten

Na die struintocht over het terrein van Zeche Zollverein had ik uiteraard wel trek gekregen. En gelukkig denken onze oosterburen ook uitstekend aan de innerlijke mens. Met uitzicht op de Kokerei kun je in de Biergarten van de gelijknamige Kokerei lekker eten. Op het menu staan de echte specialiteiten zoals de Ruhrpottklassiker: Currywurst, Semmelknödel of Geschnetzel. Ook staan er verschillende pasta’s op het menu. Mijn keuze viel wel op de currywurst met zoete aardappelfriet. Ik dwaalde verder over het terrein en genoot ook vooral van de prachtige natuur.

Red Dot Design Museum

Inmiddels had ik wel zin gekregen om de musea te bekijken. Als eerste bezocht ik het Red Dot Design Museum, ik mocht naar binnen voor studenttarief (een leuke meevaller 🙂 ). Red Dot kende ik wel van de jaarlijkse Awards uitreiking. Tussen het rauwe decor van de voormalige fabriek zijn nu de design topstukken te aanschouwen. Van fietsen tot douchekoppen, tassen tot kinderwagens en de Audi die verticaal gelift is. In de kelder vind je een rijke collectie van Apple producten, leuk om te zien welke ontwikkeling het design de afgelopen jaren heeft doorgemaakt.

Zeche Zollverein Essen Unesco HeritageP9102054

Zeche Zollverein Essen Unesco HeritageP9101969

Ruhrmuseum

Tot slot wilde ik het Ruhrmuseum ook nog een kans geven. De exposities hier geven je een blik op de ontwikkeling van het Ruhrgebied. Alle facetten komen aanbod; van fossielen tot de industrialisatie. De expositie over de industrialisatie vond ik nog wel interessant. De natuurexpositie met alle dieren die in het Ruhrgebied leven/leefden ben ik vluchtig gepasseerd. Actueel is de expositie over popcultuur uit het gebied waarbij Nena, 99 Luftballons, wel en van de bekendste artiesten is. Tot slot kun je het dak van het Ruhrmuseum op. Je maakt een flinke klim via de claustrofobische trappen. Vanaf het dak kun je wel de indeling van het terrein overzien, maar het is niet een worthview. Voor de volgende keer jou ik je dus adviseren dat een bezoek aan het museum niet echt nodig is.

Zeche Zollverein Essen Unesco HeritageP9102097

Praktische info

Zeche Zollverein ligt bij Essen in het Ruhrgebiet, ongeveer 2,5 uur rijden vanaf Den Haag. Bezoek aan het terrein is gratis en ook het parkeren. Je kunt wel deelnemen aan de rondleidingen met gids en de musea. Voor beide wordt een entree gevraagd.

Combineer je bezoek met het Landschaftspark in Duisburg. Beide locaties bezoeken op een dag is wel wat veel, maar in een weekend kan het prima!

Zeche Zollverein Essen Unesco HeritageP9102013

Sanne Bakker

Sanne Bakker is eigenaar van ensanne reist. Sanne houdt van stedentrips maken en daarbij een hoop dingen bezoeken. Ze is geïnteresseerd in kunst, musea en WW2. Ook is ze in voor echte Try before you die avonturen. Daarbij heeft ze haar diploma in de Reisjournalistiek gehaald.

7 reacties op “Industrieel werelderfgoed Zeche Zollverein in Essen”
  1. Wat een bijzondere plek en prachtige foto’s! Gaaf om dit gebied eens te ontdekken. Zo dichtbij huis, maar ik heb er zelf nog zo weinig van gezien.. Al ga ik me wel steeds meer afvragen wat er in hemelsnaam allemaal op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat haha. Ik kom het de laatste tijd steeds vaker tegen. Onbewust hebben we er al veel van bezocht denk ik 😉

2. karlien schreef:

Wat prachtig! En helemaal niet ver vanaf Den Haag. Goed om te weten en op een dag een keer heen te gaan 🙂

3. Hier heb ik echt nog nooit van gehoord. In Duisberg ben ik wel geweest en dat vond ik super. Zal deze ook eens gaan bezoeken 🙂 .

4. Gaaf! Netals je eerdere post over Duisberg. Mooie plek voor een festival 😉

5. Aniek schreef:

Gaaf! Ik ben er jaren geleden ooit geweest, maar heb toen geen foto’s gemaakt. Leuk om nu jouw verslag te lezen én zien!

6. […] weten over dit industrieel werelderfgoed in Essen? Sanne vertelt je alles over de Zeche Zollverein op haar […]