Review: Mijn leven in de Wildernis van Miriam Lancewood

Wat een verhaal! De van origine Nederlandse Miriam Lancewood leefde zes jaar lang met haar man Peter in de wildernis. Je kent haar wellicht wel van Floortje naar het einde van de wereld (onlangs ging ze terug) en uit de podcast voor avontuurlijke vrouwen. Haar boek, Mijn Leven in de Wildernis, lag al een tijdje op mij te wachten en toen ik er aan begon las ik het in één ruk uit.

Boek Mijn Leven in de Wildernis

Miriam en Peter ontmoette elkaar in India en na rondreizen in de Himalaya en Papoea-Nieuw-Guinea, komen ze naar Nieuw-Zeeland. Na een baan in het speciaal onderwijs en aan de universiteit besluiten ze alles achter zich te laten en te gaan voor een leven in de wildernis. In eerste instantie voor onbepaalde tijd, uiteindelijk duurt het avontuur zes jaar. Het was ondermeer Floortje Dessing die het balletje voor een boek aanzette bij Miriam. Tijdens de zes jaar reizen hield ze dagboeken bij en schreef ze brieven voor haar familie in Nederland, die ze via jagers op de post liet bezorgen. Zelf ging ze als vegetariër ook op jacht met pijl en boog, en later een geweer naar possums, konijnen, herten en geiten.

Plekken in Nieuw-Zeeland

Het is erg leuk om te zien hoe Miriam diverse plekken uit Nieuw-Zeeland, waar ik op mijn reis ben geweest, heeft beschreven. Zoals Abel Tasman Nationaal Park, Wellington, Wanakameerde westkust en Cape Reinga. Iedere keer dacht ik: daar ben ik ook geweest! Ik had dit boek vorig jaar op mijn reis daar moeten lezen. Het laatste tijdperk van hun wildernis wandelen ze het lange pad Te Araroa Trail dat van Cape Reinga op het Noordereiland naar Bluff op het zuidereiland loopt. 3000 kilometer in totaal. Het boek is met enorm veel details beschreven dat ik me echt weer op reis waant.

De heilige plek Cape Reinga waar ik ook was op mijn reis

Bijzonder om zoveel details over het landschap te ervaren. De vogelsoorten als kea’s, kiwi’s, maar ook fel blauwe kleuren van meren, bloemen en geuren. Alles wordt beschreven. Je ruikt ook bijna de kampvuurrook. Ook de ontmoetingen met de enkele vrienden die ze op reis maken is indrukwekkend. En dan uiteraard het tegenvallende weer. 25 dagen met regen in een tent zitten, je moestuin met een enkele modderstroom zien wegvagen of een hike in de zwaarste storm sinds jaren. Huiveringwekkend. Ze leven van hun spaargeld en af en toe treed Miriam op met haar gitaar.

Wijsheden

Een echte aanrader voor de Nieuw-Zeeland reiziger en gene die op zoek is naar meer avontuur. Want Miriam leert je met allerlei wijsheden echt nadenken over wat echt belangrijk is. “Kun je je een leven voorstellen dat zo rustig, zo tijdloos en zo waardevol is dat kijken naar een enkel blad dat uit een boom naar beneden dwarrelt, door een briesje wordt opgetild en zilverkleurig oplicht in de zon je een rijk gevoel geeft?”. En zoals Miriam ook in de podcast met Antonette zei: “Wil ik iets doen, of gedaan hebben.” Ook het contrast waarbij ze met de vriend waar ze in Wellington logeert meegaat in de sleur van het werkleven is bijzonder!

Bijzonder actueel

In het boek worden Peter en Miriam ook vrienden met oncoloog Celine die per toeval bij hun hut aan komt. Peter vraagt haar hoe ze tegen de medische toekomst aan kijkt. “Er zal een pandemie uitbreken,” stelt zij. “De vraag is niet of, maar wanneer het gaat gebeuren. Een levensbedreigend virus of een bacterie kan via een airconditioned vliegtuig in een paar dagen tijd de andere kant van de wereld.” Wow…!

Zoals Miriam bij Floortje al aankondigde er komt een nieuw boek aan. Onlangs heeft ze met een andere Nederlandse meid in de wildernis geleefd omdat Peter ziek geworden is.

Bestel het boek hier:

De podcast kun je hier nog een keer terugluisteren, of kijk de aflevering met Floortje nog eens terug.

Sanne Bakker

Sanne Bakker is eigenaar van ensanne reist. Sanne houdt van stedentrips maken en daarbij een hoop dingen bezoeken. Ze is geïnteresseerd in kunst, musea en WW2. Ook is ze in voor echte Try before you die avonturen. Daarbij heeft ze haar diploma in de Reisjournalistiek gehaald.

2 reacties op “Review: Mijn leven in de Wildernis van Miriam Lancewood”
  1. Diana schreef:

Een deel van het boek heb ik gelezen en wat een verhaal he. Ik heb ook de podcast van Avontuurlijke Vrouwen geluisterd en wauw. Een sterke mooie vrouw.