Bourgondisch dagje Brussel, eten, drinken en genieten

Dagje Brussel is altijd leuk! De Belgische hoofdstad ligt op nog geen twee uur rijden vanaf Den Haag. Een perfecte stad voor een dagje buitenland en bourgondisch genieten.

Dagje Brussel, tips en bezienswaardigheden

Antwerpen is een stad waar je snel een dagje heen gaat, vanwege de gezelligheid en de mensen, het eten en vooral de biertjes. Daarom gingen we dit keer naar Brussel. Ik wil alle Europese hoofdsteden eens bezoeken, en deze stond nog op mijn lijst.

Grote Markt en Manneke Pis, trekpleisters van de stad

Bij aankomst besluiten richting de Grote Markt te lopen, het hart van Brussel en toptrekpleister. Hier staat het prachtige stadhuis, wat dateert uit de vroege 15e eeuw. Het is werkelijk waar, een prachtig bouwwerk! Het plein is na het Frans bombardement in 1695 helemaal opnieuw opgebouwd, je ziet de barokstijl uit die tijd goed terug.

We struinen door de stad, tussen de vele toeristen. En het zijn er veel! Ik vond het zelf iets te veel. We besluiten naar de Sint-Michiels-en-Goedele Kathedraal te bezoeken. Het is een prachtige kathedraal, die je gratis kan bezoeken. De kerk dateert uit 1250 en staat nog steeds. Op de terugweg liepen we nog even door de Sint-Hubertusgallerijen, een galerij met luxe winkels, een theater en chocolaterieën.

Bier drinken in Brussel

Het is die dag benauwd, en al snel krijgen we toch wel een beetje trek in een lekker koud biertje. Dan ben je in België natuurlijk aan het goede adres. We struinen nog een beetje rond, en stuiten ineens op Manneke Pis. We moeten hard lachen, want dat ventje is niet meer dan 60cm hoog en voor hem staan hordes met Chinezen en selfiestokken. We lopen er snel langs en dan stuiten we op een kroeg waar we gaan zitten.

Beide bestelden een biertje en een beetje toeristen kijken is een van mijn favoriete dingen om te doen op een terras. Na hier een beetje afgekoeld te zijn, besluiten we richting de winkelstraat te lopen. Het was die dag enorm druk, dus na de nodige winkels in zijn geweest, zijn we al weer geneigd om op het volgende terras te gaan zitten. We lopen richting de Beurs. Dit is de effectenbeurs van België, een groot en statig gebouw uit 1873. Op de trappen zitten nu vele mensen te genieten van het zonnetje.

Wil je toch blijven slapen? Travelvibe heeft een leuk hotel Brussel voor je getest

Bourgondisch eten en drinken in Brussel

Voor het avondeten liepen we de wijk “Marollen” in en kwamen we uit op het Sint-Gillesvoorplein en zijn gaan zitten bijLe Bar à Gilles, een Spaans restaurantje met heerlijke tapas en paella. Op de achtergrond waren de straatmuzikanten vrolijke muziek aan het maken! Op de terugweg nog langs de Hallepoort gelopen, een toren uit de 14e eeuw, en nu nog het enige bewaarde stuk stadsmuur. Het is tot de 18e eeuw als gevangenis gebruikt. Nu is het een museum.

De volgende ochtend gingen we weer terug naar Beurs want daar in de buurt heb je allemaal leuke, kleine restaurantjes waar je dus heerlijk kunt eten en weinig toeristen komen. We kozen voor Rachel (Burgers & Bagels). Het was inmiddels al 12 uur en aangezien dit weekend in teken stond van eten en drinken besloten we ontbijt en lunch goed te combineren. Ik koos voor een bagel met kaas, kip, champignons en augurken. Teun koos voor een bagel met peer, kip, gorgonzola en Luikse stroop. Geserveerd met flinke aardappelwedgies met rozemarijn en zeezout was dit voor mij direct ook mijn avondeten!

Snelle sightseeing in Brussel

’s Middags nog heerlijk op terrasjes gezeten, uiteraard een heerlijke wafel gegeten en nog wat rondgelopen. Onderweg nog door het Warandepark gelopen waarna we het Koninklijk paleis en het Paleis van de Natie hebben gezien.

Tegen 18:00 stapten we weer in de auto om om 20:00 uur weer in Den Haag op de Grote Markt plaats te nemen met een heerlijk Belgisch biertje!Brussel

Brussel

Brussel  Brussel

Benieuwd naar andere steden in België?

Ook de andere Belgische steden zijn leuk voor een dagtrip vanuit Nederland (of een lang weekend weg). Lees meer op ensannereist over:

Talitha Berger

Speelt waterpolo | verzameld uit elke hoofdstad iets kenmerkends | verzameld maskers van haar reizen | Elle en Vogue zijn mijn bijbels | heeft eindeloos veel lippenstift | zwart is mijn favoriete kleur | Kattenvrouwtje | koken is een hobby | Vriendin van Teun

Er zijn nog geen reacties geplaatst, ben jij de eerst?