Interview Jelle (FlyGRN): Bijdragen aan de klimaatdoelen door CO2-compensatie

Een nieuw jaar brengt meestal goede voornemens. Wellicht is duurzamer zijn wel een goed voornemen van jou. Vliegen is een van de meest onduurzame manieren van reizen. Toch doen we het allemaal meer en meer. Jelle Bekirovic startte daarom FlyGRN, je boekt je vlucht tegen een normale prijs en de uitstoot wordt automatisch en gratis binnen de marge gecompenseerd. Ook kun je achteraf CO2-compensatie aanvragen. Jelle stopt deze marge in duurzame projecten.

Sanne: Waarom ben je FlyGRN gestart?

Jelle: “Uit frustratie. Het aantal vluchten verdubbelt de aankomende 20 jaar terwijl de luchtvaart een enorm aandeel heeft in de totale CO2-uitstoot. Om de klimaatdoelen te halen, waarbij de aarde niet verder mag opwarmen tot +2 graden, moet er een hoop veranderen. Gek genoeg is de luchtvaart in het huidige Klimaatakkoord nog ontzien. Vooral al die korte vluchten, die we allemaal veel maken, zijn slecht voor het milieu, aangezien we die het meeste maken, terwijl we die reizen ook per trein zouden kunnen doen. En het taxiën. CO2-compensatie is daarom nog niet de standaard, of moet je via moeilijke wegen doen. Dat moest makkelijker kunnen en zelfs binnen de marge van de vliegticketprijs.”

Sanne: Heb je zelf een achtergrond in duurzaamheid? Vlieg jezelf dan ook veel?

Jelle: “Ja ik heb energie en duurzaamheid gestudeerd. Ik run ook al de website Furn.nl waarbij we voor ieder gekocht meubelstuk een boom planten. Ik hou – net als de gemiddelde Nederlander – van reizen. Ik kreeg er wel zelf een steeds vervelender gevoel bij. Uiteraard zijn er alternatieven zoals de trein, hoewel in Frankrijk het spoorwegnetwerk nog op niet-groene energie over is. Voor bezoeken aan steden als Londen en Berlijn zou ik zeker de trein aanraden. En er zijn al duurzamere vliegvormen zoals elektrische vliegtuigen en biobrandstof (kerosine gemengd met schone brandstof gemaakt van frituurvet), maar dat is allemaal nog niet de standaard.”

Sanne: Hoe werkt FlyGRN?

Jelle: “Je moet FlyGRN zien als een vergelijkingssite, net zoals Skyscanner. Om een vlucht te vinden zoek je op airline, prijs maar ook CO2-uitstoot. Onze prijzen liggen ongeveer gelijk op andere platformen, maar onze fee stoppen we in CO2-compensatie. Dit betekent dat de CO2 voor de klant gratis en automatisch volledig of gedeeltelijk wordt gecompenseerd. We houden zelf wat minder omzet over, maar dat vinden we prima. Dat geld gaat naar twee projecten. Omdat we een hoger doel na streven, gaat het ons dus niet om maximale winst.”

Sanne: Hoeveel betaal je dan aan CO2-compensatie?

Jelle: “Wij rekenen met algoritmes uit wat de CO2-uitstoot per vlucht is. Als je economy naar Barcelona vliegt gaat ongeveer 3 euro naar onze projecten. Bij economy class naar Bali is dat ongeveer 35 euro. Vlieg je businessclass naar Bali, je neemt dan ongeveer 3 keer zoveel ruimte in, dan is het 90 euro. Als klant betaal je niet dit volledige bedrag doordat wij een deel alvast compenseren vanuit onze marge.  Je kunt achteraf je vlucht nog compenseren. Ook als je elders hebt geboekt.”

Sanne: Welke projecten ondersteunen jullie vanuit FlyGRN?

Jelle: “Het eerste project is een zonnepanelen park in India. Waarbij het project met deze  investeringen huidige fossiele brandstoffen zoals steenkool wegnemen en vervangen voor energie vanuit de zonnepanelen. Daarnaast planten we bomen, ook in India. Met een paar euro’s helpen we dus niet alleen het klimaat, maar ook bevolking op andere plekken van de wereld. Iedereen die zijn / haar reis compenseert ontvangt een officieel certificaat.”

Sanne: Run je FlyGRN alleen of met een team?
Jelle: “Ik heb het platform helemaal zelf opgebouwd. Ik heb zelf verstand van programmeren en online marketing. Daarnaast werk ik met een aantal digital nomads die helpen vanaf Bali, Chili en Colombia met de marketing en social media.”

Sanne: Ben je niet bang dat grote bedrijven als Skyscanner jouw idee gaan kopiëren?

Jelle: “Het is voor het milieu alleen maar beter als ze dit gaan doen. Maar ik geloof er niet in dat ze dat gaan doen. Achter grote vergelijkingssites zit vaak een investeringsmaatschappij die erg op de winst uit zijn. De marges zijn al klein… Ik zie wel dat individuele airlines hier een stap mee maken. Maar niemand geeft nog binnen de marge iets terug. Dan koop je het erbij als extra optie. Via ons betaal je juist niets extra’s en daarmee wordt je vlucht al grotendeels gecompenseerd.”

Sanne: Je kunt ook je hotelovernachting en huurauto bij jullie compenseren?

Jelle: “Ja, dat klopt. Van hotels en huurauto’s is de uitstoot alleen veel lastiger vast te stellen. Daarom planten we voor iedere 100 euro besteding één boom in India. Spendeer je 500 euro aan je hotelovernachtingen? Dan planten wij vijf bomen.”

Sanne: Wat hoop je over tien jaar bereikt te hebben?

Jelle: “1 op de 600 mensen compenseert nu zijn of haar vlucht. Het compenseren van de CO2-uitstoot is maar een tijdelijke oplossing maar ik hoop toch dat het normaler wordt. En mensen steeds bewuster worden van de alternatieven van vliegen, zoals treinverkeer.”

Direct jouw vluchten compenseren? Ga naar FlyGRN.com

Sanne Bakker

Sanne Bakker is eigenaar van ensanne reist. Sanne houdt van stedentrips maken en daarbij een hoop dingen bezoeken. Ze is geïnteresseerd in kunst, musea en WW2. Ook is ze in voor echte Try before you die avonturen. Daarbij heeft ze haar diploma in de Reisjournalistiek gehaald.

Eén reactie op “Interview Jelle (FlyGRN): Bijdragen aan de klimaatdoelen door CO2-compensatie”
  1. Esther schreef:

    Wat een mooi concept is dit. Inmiddels hebben ze een prijs geworden op de Vakantiebeurs hoorde ik. Goed dat ze op deze manier aandacht vragen voor het milieu zich zo inzetten voor duurzaam reizen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

© copyright ensanne.nl