Interview Timo (Urban Journalist): Hotspots van vrienden vinden tijdens citytrips
Na een marketingcarrière in de advocatuur gooide Timo Bierens (28) het over een andere boeg. Hij ontwikkelde Urban Journalist, een city exploring app waarmee je niet alleen de favoriete hotspots van je vrienden ontdekt, maar ook zelf weer deelt. Want we kennen het allemaal al… hoe vind je tussen die 876 restaurants op Tripadvisor die ene perfecte, zonder dat je veel blogs moet doorspitten, al je vrienden moet bellen…. Inmiddels zijn er al 50.000 hotspots in 300 steden te vinden en hebben zich inmiddels ruim 10.000 Urban Journalists zich aangesloten.
Sanne: Hoe ben je op het idee gekomen van Urban Journalist?
Timo: “Ik ben na mijn studententijd gelijk veel gaan reizen. Als ik aan het reizen was wilde ik in een onbekende stad zo snel mogelijk de leukste plekjes ontdekken. Meestal al lopend door een stad, zonder gebruik van een metro. Ik heb drie jaar in New York gewoond, iedereen leeft daar om de nieuwste hotspots te kennen. Ik betrapte me erop dat ik in een Word documentje ging bijhouden waar ik geweest was en nog heen wilde. Op reis in Mexico was ik met een vriendin aan het appen over hotspots omdat zij daar had gewoond. Toen bedacht ik, dit moet toch beter kunnen.”
Sanne: Wat kun je met de app?
Timo: “Via Urban Journalist kun je leuke hotspots vinden van je eigen vrienden en als het ware een eigen stadsgids maken. We gebruiken daarvoor wel data van Google. Je eigen favoriete plekjes kun je vervolgens ook weer delen met je vrienden. Per hotspot kun je zelf foto’s toevoegen. Inmiddels staan er al 300 steden, verdeeld over 50 landen op. Omdat we in Nederland begonnen zijn, is op dit moment het merendeel van de tips nog van Nederlandse herkomst. Maar daar komt snel verandering in omdat wij ons internationaler gaan oriënteren.”
Sanne: Wat maakt jullie anders dan andere reisapps, Google of TripAdvisor? Ben je niet bang dat zij jullie copycatten?
Timo: “Er zijn inderdaad al heel veel reisapps en er zullen er nog wel meer blijven komen. Maar wij willen ook echt een merk met een ziel neerzetten. Urban Journalist staat ergens voor, dat willen we door blijven ontwikkelen. We zijn echt een platform waar mensen persoonlijke tips uitwisselen. Online maar ook offline. Zo organiseren we ook events, zodat het soort reizigers elkaar ook kan ontmoeten en wij feedback van de gebruikers krijgen.”
Sanne: Heb je zelf een IT-achtergrond voordat je aan de ontwikkeling begon?
Timo: “Nee totaal niet. Ik werkte op de marketingafdeling van een advocatenkantoor en kon net aan mijn Facebook vernieuwen. Ik heb mijn neef Remco en een gemeenschappelijke vriend van ons gevraagd het met mij op te zetten. Best onorthadox dus. Ik vind de sfeer waarin ik nu werk een stuk positiever en dit ligt me dan ook veel beter. ”
Sanne: Inmiddels lijkt het bijna wel een familiebedrijf?
Timo: “Dat klopt, haha. Niet alleen mijn neef is nu betrokken, maar mijn zusje, broertje en zwager ook. Iedereen heeft daarmee een aandeel gekregen. Het werkt goed met mensen die je door en door kent, je kunt ze volledig vertrouwen. Daarnaast hebben we nog andere teamleden en betrokkenen die geen familie zijn, maar inmiddels wel tot de familie behoren.”
Sanne: Hoe groeit Urban Journalist nu? Ga je bijvoorbeeld ook met bloggers samenwerken?
Timo: “We groeien heel organisch doordat mensen steeds vrienden uitnodigen. Net zoals Tikkie dat heeft gedaan. We begonnen met 300 eigen vrienden en familieleden. Daarnaast doen we ook aan marketing. De blogger BeauFood is haar favoriete hotspots wel al gaan delen. Voor haar volgers heel handig. Je moet het ook zien als een verlengstuk van je blog.”
Blogger BeauFood gebruikt de app al!
Sanne: Wat is uiteindelijk je verdienmodel?
Timo: “We zijn gestart met een angelinvesteerder. Zo hadden we slagkracht op snel te groeien. We richten ons op de eigenaren van hotspots die hun restaurant uiteindelijk zichtbaarder willen maken. Ze kunnen dan adverteren maar wel op een prettige manier die aansluit bij de doelgroep.”
Sanne: Wat is je grootste uitdaging geweest?
Timo: “Je moet steeds vasthouden aan je eigen visie maar je eigen mening telt niet altijd. Je moet naar het gedrag van je users kijken, testen en nog eens testen. Het is ook lastig om creatieve ideeën voor de gebruiker zo simpel mogelijk te maken.”
Een van de hotspots die Urban Journalist tipt op haar eigen blog: PARK in Lissabon
Sanne: Wat is je droom met Urban Journalist?
Timo: “We willen op alle continenten in alle steden aanwezig zijn. Niet alleen met content in de app, maar ook lokaal de hotspots benaderen. Heel cliché dus, de wereld veroveren. Technisch is onze app overal al te gebruiken maar we moeten vooral bouwen aan onze community, ambassadeurs en partners zoeken voor events.”
Sanne: Heb je zelf al een leuke tip via Urban Journalist gevonden?
Timo: “Ja, ik was laatst in Barcelona en vond in de wijk El Boarn een super leuk wijnbarretje. Echt een pareltje die ik zonder de app niet had gevonden.”
Uiteraard heeft ensannereist zich ook aangemeld bij Urban Journalist. Volg onze tips hier.
Wat onwijs leuk! Ik ken de app nog niet, maar ga m zeker downloaden. Superhandig!
Super leuk! Ik kende de app niet en heel eerlijk zit ik ook niet op nog meer apps op m’n telefoon te wachten. Op zich klinkt het wel erg leuk. Kan je dan ook zien wat locals aanraden? (Mijn vrienden komen vaak niet op plekken waar ik kom), al kan je denk ik mensen volgen? Als ik dat goed lees. Anyway, iets om uit te zoeken 🙂 Bedankt voor de tip!
Dat klinkt handig en herkenbaar! Wat is nou dat top restaurant op Tripadvisor? Deze app moet uitkomst gaan bieden! Leuk!
Wat een leuke app! Ik kende hem nog niet, maar ga eens even kijken of het iets voor mij is. Mooie gedachte en visie in ieder geval!