Interrailroute door Oost-Europa: 11 steden in 10 landen binnen 21 dagen

Wat doe je als je graag alle hoofdsteden van Europa wilt zien en je drie weken vakantie hebt? Juist, dan prop je zoveel mogelijk landen en steden in je reis en ga je met één backpack, twee vriendinnen, drie weken op weg naar onze interrailroute door Oost-Europa!

Backpacken met de trein

In juli was het eindelijk zover, het was al drie jaar mijn wens een Interrailtrip door Oost-Europa te maken naar voor mij nog onbekende landen en (hoofd)steden. Na een nieuwe Deuter backpack te hebben gekocht begon het drama met wat ik dan allemaal mee moest nemen voor drie (!) weken reizen door Europa. Antwoord: niet te veel (in hostels kun je (vaak) wassen), lange kleding en zomerkleding. Er zijn eindeloze paklijsten te vinden!  We sliepen in hostels dus we hadden geen extra bepakking met slaapzakken. Nadat ik alles in mijn backpack en rugzak had gepropt kon het avontuur beginnen.

Interrail Global Pass

Tien dagen binnen een maand met de trein reizen, dat moest wel lukken. Wij kozen daarom voor de Global pass. Deze was voor mij 292 euro (jeugdticket onder de 25 jaar) en je kunt dus meerdere keren per dag reizen met dit ticket! Dit papieren ticket wordt bij je thuis geleverd waarbij je zelf je reisgegevens kunt opschrijven. De nachttreinen en speciale treinen dienen wel van tevoren gereserveerd te worden. TIP: Doe dit thuis, zodat je zeker een plekje hebt. Als je je reserveringsnummer van je Global Ticket hebt kun je via de site nachttreinen en treinen op speciale trajecten reserveren.

Interrailroute door Oost-Europa

De route die wij van tevoren hadden uitgestippeld en hebben gereisd: Berlijn (Duitsland) –  Praag (Tsjechië)Krakau (Polen) – Wenen (Oostenrijk) – Bratislava (Slowakije) – Budapest (Hongarije) – Zagreb (Kroatië) – Ljubljana (Slovenië) Venetië (Italië)Zürich (Zwitserland) – Frankfurt (Duitsland). Je kunt er natuurlijk voor kiezen om avontuurlijker te zijn en spontaan te besluiten waar je heen gaat, maar omdat wij echte twijfelkonten zijn hebben we ervoor gekozen een router te plannen.

Treinreizen anders dan Nederland

In Nederland zit ik normaal gesproken iedere dag in de trein van Alphen aan den Rijn naar Rijswijk of Rotterdam. Internationale treinen zijn heel anders dan deze ‘normale’ NS-treinen. Ze rijden bijvoorbeeld op tijd, hebben andere soorten cabines en hebben een ‘restaurant’ gedeelte in de trein. Er waren wel grote verschillen tussen de treinen qua luxe en faciliteiten, zo misten in gebieden als Krakau – Wenen, Budapest – Zagreb de airco (was erg warm en onprettig kan ik je vertellen). Daarnaast hadden wij in Kroatië een grenscontrole waarbij ze met drie man je paspoort controleerden en alle luiken van de trein opengooiden. Internationale treinen rijden volgens schema maar staan wel op sommige punten een lange tijd stil (ik weet nog steeds niet waarom), maar hé dit zit ingecalculeerd in de reistijd. Naast sommige voor- en nadelen heb je natuurlijk wel té mooie uitzichten vanuit een trein en hoef je niet zelf op de weg te letten!

  • Amsterdam naar Berlijn (6,5 uur)
  • Flixbus van Berlijn naar Praag (5 uur)
  • Praag naar Krakau (8 uur)
  • Krakau naar Wenen (9 uur)
  • Wenen naar Bratislava (1 uur)
  • Bratislava naar Budapest (3 uur)
  • Budapest naar Zagreb (6 uur)
  • Zagreb naar Ljubljana (2 uur)
  • Ljubljana naar Venetië via Villach (6 uur)
  • Venetië naar Zurich via Milaan (6,5 uur)
  • Zurich naar Frankfurt (4 uur)
  • Frankfurt naar Utrecht en naar huis

Interrailroute door Oost-Europa

Soorten treinplaatsen

Sleepers: een cabine met zes bedden (lees: planken).
Couchette: een Harry Potter cabine met zes uitschuifbare comfortabele stoelen.
Seat: een normale treincoupé met gereserveerde zitplaatsen.

Als je een nachttrein hebt is het wel lekker om in een bed te kunnen slapen, de couchettes zijn ook prima maar na drie uur zitten raak je deze ook wel zat en weet je op een gegeven moment niet meer hoe je moet gaan zitten. Als je niet met zes personen in deze coupe zit, kun je ervoor kiezen de banken uit te schuiven zodat je kunt liggen.

Verblijf in hostels tijdens Interrailroute door Oost-Europa

In februari hadden we voor de zekerheid via Booking.com onze hostels al gereserveerd. Het voordeel met Booking.com en hostels is dat je pas hoeft te betalen als je er bent of als je naar huis gaat. We sliepen op veel verschillende ‘dorms’ waarbij we soms gemengd, soms alleen dames en soms met zijn drieën verbleven. Je kunt natuurlijk kiezen voor privékamers, maar dan maak je de sfeer van hostels niet mee! Wij gingen voor low-budget en zaten meestal in 8- of 10-persoonskamers. In Praag, Venetië en Zürich (IBIS-budgethotel) sliepen we in een driepersoonskamer. In de meeste hostels kun je een prima ontbijt krijgen maar wij kozen er meestal voor om buiten de deur te ontbijten om de stad beter te leren kennen.

Deze hostels vond ik het beste!

Interrailroute door Oost-Europa

Interrailroute door Oost-Europa

Tips voor Interrailen in Oost-Europa

  • Download Citymaps2go, deze gratis app is echt geweldig! Als je van tevoren met wifi, locaties in een stad opslaat, kun je er daarna alleen met gps-verbinding naartoe lopen (je raakt nooit meer verdwaald).
  • Reserveer je nachttreinen, ik zou persoonlijk gaan voor een sleeper omdat je dan een eigen bed hebt en je wel redelijk kunt slapen.
  • Bewaar al je reisbescheiden bij elkaar in een mapje, zo raak je niets kwijt en kun je alles in een keer erbij halen als de conducteur/douane dat vraagt.
  • Maak printscreens van je hostelboekingen, zo kun je laten zien dat je écht geboekt hebt en dan moet het hostel een oplossing zien te vinden.
  • Pin elke keer als je in een land bent met een vreemde valuta, geld bij een ATM op het aankomststation. Kijk goed naar wat de valuta waard is, het is soms best lastig om te rekenen.
  • Neem je studentenpas mee (als je dat nog bent), je krijgt bij de meeste musea en attracties een fijne korting als je student bent!
  • Zoek van tevoren op welke fooien er in het land gelden, dit voorkomt misverstanden in de horeca.
  • Neem kleding mee die elk weertype aankunnen, het weer in Europa kan namelijk nogal snel omslaan van 15 tot 35 graden.
  • Neem schoenen mee waar je goed op kunt lopen en waar afwisseling in zit voor je voeten, na drie weken kon ik mijn Asics en All Stars een tijdje niet meer zien.
  • Neem een lakenzak mee, je weet nooit of er bed-bugs in een hostel zijn.

Meer blogs over Interrailroute door Oost-Europa

In mijn volgende blogs lees je over mijn ervaringen in de steden die ik heb bezocht!

 

Dianne de Kievit

Afgestudeerd | blogt voor ensannereist.nl | citytrips | vergeet nooit mijn Nikon D3000 | fotografie | erop uit gaan | backpack | festivals = een vorm van reizen | concertliefhebber | happysocks | wil na mijn studie leisure management graag alleen op reis

4 reacties op “Interrailroute door Oost-Europa: 11 steden in 10 landen binnen 21 dagen”
  1. Marlies schreef:

    Bedankt voor deze tips! Ik wil dit zelf ook eens een keertje doen.
    Ik ben ook benieuwd naar je verhalen en ervaringen!

  2. cindy schreef:

    Ik wil deze route ook doen maar er gaat geen trein die er 6 uur over doet van boedapest naar Zagreb wat hebben jullie gekozen ?/

  3. Marit Slooves schreef:

    Hoi Dianne,
    ik zou ook graag een interrail willen maken in Oost-Europa.
    Ik vind het alleen lastig om een inschatting te maken hoeveel het gaat kosten.
    Ik ben wel van plan iets minder dan 2 weken te gaan. Maar viel het jou mee qua kosten in Oost-Europa?
    En heb je een idee waar ik ongeveer aan moet denken?

    Groetjes,
    Marit

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

© copyright ensanne.nl