Combineer een boottocht en hike bij Abel Tasman Nationaal Park, Nieuw-Zeeland

Wil je Abel Tasman Nationaal Park in optima forma ervaren? Combineer dan een boottocht met een hike. Je reist met de boot heen en wandelt door de jungle langs gouden stranden terug, dit is een stukje van de Abel Tasman Coastal Track.

Natuur Abel Tasman Nationaal Park

Qua natuur is Nieuw-Zeeland zo bijzonder! Dat zie je ook terug bij Abel Tasman Nationaal Park. Was ik een paar dagen eerder nog in het vulkanische gedeelte op het Noordereiland, is het noordelijke stuk van het Noordereiland weer jungle-achtig met goudkleurige stranden en helder blauw water. Terwijl verderop het Zuidereiland de Alpen wachten… Behalve skydiven (eens maar nooit meer…) ervaarde ik het Nationaal Park met een boottocht en hike. Een geweldige ervaring in dit prachtige stukje natuur.

Verblijf in Marahau

De avond ervoor zijn we aangekomen in Marahau, een ‘campingdorpje’ aan de rand van Abel Tasman Nationaal Park. Ik bedoel ook bewust campingdorp omdat het bestaat uit een cluster van campings. Er zijn verder geen echte dorpfaciliteiten zoals winkels, supermarkt of een bibliotheek. Wij verblijven op The Barn, dat als een echte vakantieplek lekker hippie aanvoelt door de vele hangmatten en kampvuurplaatsen. Wij hebben een soort tuinhuisje met vier bedden (geen stapelbedden) en een kleine eigen veranda. Binnen een straal van tientallen meters is er sanitair.

Varen en hiken

Via de receptie van The Barn reserveren wij de boot die ons zal afzetten voor de hike. We hadden overigens ook voor kayakken kunnen kiezen, maar dat deden we een week geleden al bij Cathedral Cove. In onze rugzak hebben we naast snacks, voldoende water en zonnebrand een handdoekje meegenomen. Enerzijds zodat we nog ergens op het strand kunnen uitrusten, maar ook om onze voeten te drogen. Al bij het instappen van de boot hebben we namelijk natte voeten. In een ruim uur varen we langs de kustlijn van het wonderschone nationaal park. We zien de splitted appels, een ronde stenen die als een appel precies door midden is gespleten.

Ook zien we Adele eiland en de zeehonden op de rotsen. Bij  Anchorage lieten wij ons afzetten, dit was op zo’n 14 kilometer vanaf de camping. Hiermee wandelen we een stukje van de Abel Tasman Coastal Track. Maar als je meer tijd hebt kun je natuurlijk er nog wat kilometers aan vast plakken want de hele tocht duurt 4 dagen. Van medereizigers die verder waren zeiden dat het qua verschil van natuur niets uitmaakte, alleen de zonsondergangen en -opkomsten spectaculair waren. Als je een van de great walks wilt doen is het natuurlijk wel een prachtige ervaring.

Uitzicht over Abel Tasman

We klimmen vanaf het strand helemaal omhoog voor een magisch uitzicht over de baai en Abel Tasman Nationaal Park. Het is bijna niet te geloven dat dit nationale park maar een van de kleinste van Nieuw-Zeeland is. Daarna is het slingeren geblazen tussen de jungle door. Onderweg kwamen we de bekende Weka’s tegen. Dit zijn een soort wilde kippen. Af en toe pakken we een paadje om af te dwalen naar het strandje, die we vervolgens helemaal voor ons zelf hebben. En verder is het genieten van de rust en het geluid van de vogels. Een unieke ervaring. Na zo’n drie uur lopen komen we weer bij het strand aan waaraan onze camping grenst. Hier is het nu eb en is het strand enorm. Het lijkt wel goud in de zon!

Rondreis met Stray

Abel Tasman Nationaal Park bezocht ik als stop met de backpackerbus van Stray. Ik kan je reizen op deze manier erg aanraden als je alleen reist als backpacker en toch veel highlights van het land wilt zien. Meer blogs over plekken die ik bezocht op het Zuidereiland:

Sanne Bakker

Sanne Bakker is eigenaar van ensanne reist. Sanne houdt van stedentrips maken en daarbij een hoop dingen bezoeken. Ze is geïnteresseerd in kunst, musea en WW2. Ook is ze in voor echte Try before you die avonturen. Daarbij heeft ze haar diploma in de Reisjournalistiek gehaald.

3 reacties op “Combineer een boottocht en hike bij Abel Tasman Nationaal Park, Nieuw-Zeeland”
  1. Annemarie schreef:

Zo mooi, het Abel Tasman Park! Wij maakten met onze kinderen ook een boottocht en een wandeltocht (van 6,5 km), maar dan vanuit het plaatsje Kaiteriteri. Ook echt heel gaaf, de stranden en de uitzichten onderweg zijn echt prachtig.

2. Janet schreef:

Wat een prachtige plek zeg, dat ziet er heel mooi uit. Het is een plek die ik graag zou willen bezoeken.. die vergezichten zijn fantastisch!

3. Wij hebben een zelfde tocht gedaan daar, leuke combinatie met de boot en hiken. Weka’s hebben we ook gezien, een Australische loopvogel.